Kilpasulkapallo kaipaa lisää nuoria pelaajia – "Tanskassa sulkapallohalli joka kylässä"

21.2.2015 klo 16:00

YLE HELMI-kisoissa Mistä on kyse? Sulkapallon Helmi-kisat keräävät Kouvolaan 143 pelaajaa. Mukana on pelaajia kolmestakymmenestä seurasta. Viikonlopun aikana pelataan kaikkiaan 270 ottelua kahdessa hallissa.

Sulkapallon Helmi-turnaus pelataan viikonloppuna Kouvolassa. Aikuiset pelaavat Haanojan Haalillla ja juniorit Lyseon liikuntasalissa. Kaksipäiväiseen turnaukseen on ilmoittautunut 143 pelaajaa kolmestakymmenestä eri sulkapalloseurasta.

Määrää voi pitää pienenä siihen nähden, että Kansallisessa liikuntatutkimuksessa yli 150 000 ihmistä on ilmoittanut pelaavansa viikoittain sulkapalloa. Sulkapallon päävalmentajan Veli-Markus Mellerin mukaan moni harrastaan sulkapalloa, koska se on lajina helppo.

– Siinä saa nopeasti pallon elämään, toisin kuin esimerkiksi tenniksessä, Melleri kuvailee.

Toisaalta mökkisulkkiksessa ja kilpatason sulkapallossa ei Mellerin mukaan ole muuta yhteistä kuin pelivälineet.

Kilpatasolla sulkapallon pelaajia on Suomessa vähän. Lajin eurooppalaisessa ykkösmaassa Tanskassa on Mellerin mukaan sulkapallohalleja lähes joka kylässä.

Mellerin mukaan suhteellisen pienestä harrastajamäärästä huolimatta Suomessa on kuitenkin onnistuttu nostamaan esiin hyviä pelaajia. Maailman huiput ovat Mellerin mukaan kaukana, mutta varsinkin miesten kaksinpelissä lähestytään Euroopan kärkeä.

Mellerin mukaan nuorten osalta kehitys on myös ollut positiivista, mutta silti lajin pariin pitäisi houkutella enemmän nuoria.

– Jos ikäluokassa on esimerkiksi vain kymmenen pelaajaa, on vaikea saada nostettua tasoa korkealle, Melleri toteaa.

Tämä näkyy siinäkin, ettei kaikille välttämättä löydy oikeantasoista treenivastusta omalta paikkakunnalta. Esimerkiksi kouvolalainen Iiro Nokkala käy usein treenaamassa Helsingissä, jossa sopivaa treenivastusta on tarjolla. Treenistä ei voi tinkiä, sillä Nokkala on valittu Puolassa maaliskuun lopussa alkaviin junioreiden alle 19-vuotiaiden EM-kisoihin.

– Jos peli kulkee hyvin, mahdollisuuksia voi olla sijoittua 16–8 -joukkoon, Nokkala tuumaa.

Nokkala kertoo, että on jo saavuttanut yksittäisiä voittoja saksalaisia ja englantialaisia huippupelaajia vastaan. Tanskalaisiakin on joskus kiusattu pitkään. Nokkala tunnustaa, että suorituksiin pitäisi saada enemmän tasaisuutta, jotta menestystä tulisi kansainvälisellä tasolla. Kärki pelaa joka päivä kovalla tasolla, eikä huonoja päiviä huippupelaajille juuri tule.

Liitteet