Tiedote liikunta- ja urheilutoimijoille.

29.12.2021

HUOM!

- Tänään tullut viimeisin urheiluseuroja koskeva ohjeistus.

Koronatiedote liikunta- ja urheilutoimijoille 29.12.2021

Koronapassi poistuu käytöstä rajoitusten vaihtoehtona ajalla 30.12.21 – 20.1.22

Valtioneuvoston päätöksellä koronapassia ei voi käyttää rajoitusten vaihtoehtona 30.12.21 – 20.1.22:

Kymenlaaksossa on voimassa Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös, jonka mukaisesti yleisötilaisuuksien henkilömäärä rajataan 50 henkilöön sisätiloissa 12.1. asti.

12.1. asti voitte järjestää pelejä, otteluita tai kilpailuja sisätiloissa seuraavasti:

Kokonaan ilman yleisöä. Tällöin kyseessä ei ole yleisötilaisuus, ja esimerkiksi pelaajien ja toimihenkilöiden yhteinen määrä voi ylittää 50 henkilöä jos se on tarpeen järjestämisen kannalta.

Yleisön kanssa siten, että paikalla on yhteensä sisätiloissa enintään 50 henkilöä. Koska tällöin kyseessä on yleisötilaisuus, lasketaan tähän 50 henkilöön mukaan myös ottelun pelaajat tai urheilijat ja toimihenkilöt.

AVIn rajoituspäätös 50 henkilön yleisötilaisuuksien rajoituksesta on voimassa 12.1. asti. On odotettavissa, että yleisötilaisuuksien rajoituksia jatketaan myös sen jälkeen. AVIn päätökset jatkosta tulevat todennäköisesti ensi viikolla.

21.1. alkaen yleisötilaisuuksien rajoituksia on taas mahdollista kiertää koronapassia käyttämällä, mikäli valtioneuvosto ei jatka koronapassin käytön rajoittamista nykyisestä päätöksestä eteenpäin.

Harjoitustoimintaan ei Kouvolassa kohdistu tällä hetkellä erityisiä rajoituksia. Normaalit ns. viikkoharjoitukset eivät ole yleisötilaisuuksia eivätkä AVIn rajoitukset kohdistu niihin.

Harjoituksiin liittyvät ohjeet

Suosittelemme seuraavia toimenpiteitä kaikissa harjoituksissa (sekä aikuisten että lasten)

• Ryhmäharrastuksissa suositellaan joulutauon jatkamista 10.1.2021 asti.
  • Harjoituksiin saa osallistua vain täysin terveenä ja oireettomana. Mikäli on ohjeistettu oirevointiseurantaan, ei tule sinä aikana osallistua harjoituksiin.
  • Harjoituksissa suositellaan erittäin vahvasti maskin käyttöä 12 vuotta täyttäneille aina kun se on mahdollista, eli esimerkiksi valmentaessa, pukuhuonetiloissa ja käytävillä liikuttaessa.
  • Harjoituksia seuraaville huoltajille suositellaan vahvasti maskin käyttöä koko ajan sisätiloissa. Huoltajat voivat tulla seuraamaan harjoituksia vain, mikäli se onnistuu väljästi. Ahtaisiin tiloihin ei tule ottaa huoltajia seuraamaan harjoituksia.
  • Eri harrastusryhmien välisiä kontakteja esimerkiksi pukuhuoneissa tulee välttää. Harjoitukset tulee porrastaa siten, että pukuhuoneissa on riittävän väljää ja esimerkiksi kahden eri joukkueen väkeä ei ole yhtä aikaa ahtaasti samassa pukuhuoneessa.
  • Aina ennen ja jälkeen harjoitusta suositellaan käsien pesua tai desinfiointia käsidesillä huolellisesti. Lasten kohdalla suositellaan, että tämä tapahtuu ohjatusti esimerkiksi valmentajien toimesta.

On mahdollista, että harrastustoimintaan kohdistuu lisärajoituksia jatkossa, mikäli koronatilanne alkaa kuormittaa sairaaloita merkittävästi. Rajoitukset pyritään kohdentamaan silloin ensisijaisesti aikuisten ryhmäliikuntatoimintaan. Lasten harrastustoiminnan rajoituksia pyritään välttämään mahdollisimman pitkään. Tiedotamme mahdollisista lisärajoituksista heti mikäli sellaisia tulee.

Terveisin
Turvallisuuspäällikkö Johanna Franzén