Koronatiedote liikunta- ja urheilutoimijoille 9.2.2022.

12.2.2022

Viimeisin tiedote 9.2.2022

Koronatiedote liikunta- ja urheilutoimijoille 9.2.2022.

Kymenlaakson koronakoordinaatioryhmä on päivittänyt harrastustoimintaa koskevia suosituksia

Liikuntatiloja koskevat sulkupäätökset ovat Kymenlaaksossa päättyneet 5.2. Kymenlaaksossa on kuitenkin edelleen voimassa tartuntatautilain 58d –pykälä, joka edellyttää koronaturvallisuuden huomioimista kaikissa julkisissa tiloissa. Koronavirusta liikkuu edelleen erittäin runsaasti väestössä Kymenlaaksossa ja meidän alueella tautihuippu ollaan mahdollisesti vasta saavuttamassa lähiaikoina. Todettujen tartuntojen määrässä ei näy vielä selvää laskua.

Koordinaatioryhmä suosittelee jatkossa seuraavia käytäntöjä harrastustoiminnassa:

- Sekä lasten että aikuisten ryhmäharrastustoiminnassa on edelleen huomioitava terveysturvallisuus (käsihygienia, maskit, turvavälit kun mahdollista). Harjoituksiin saa osallistua vain oireettomana.

- Maskia suositellaan edelleen vahvasti 12 vuotta täyttäneille liikuntaan tai urheiluun sekä niiden seuraamiseen käytettävissä tiloissa (esimerkiksi yleisissä tiloissa ja pukeutumistiloissa). Urheilusuorituksen aikana maskia ei tarvitse käyttää.

- Yleisön osalta tulee noudattaa aluehallintoviraston antamia määräyksiä kokoontumisrajoituksista. Tällä hetkellä alle 50 henkilön yleisötilaisuuksia voi järjestää ilman rajoituksia. Yli 50 henkilön yleisötilaisuuksia voi järjestää sisätiloissa, mikäli kaikille osallistujille on määritetty oma istumapaikka, tilaisuuden osallistujamäärä on enintään 50% suurimmasta mahdollisesta ja tilaisuuteen osallistuu korkeintaan 500 henkilöä. Yli 50 henkilön tilaisuuksia, joissa jokaisella ei ole omaa istumapaikkaa, ei saa sisätiloissa järjestää. Ulkona järjestettäviin yleisötilaisuuksiin ei kohdistu rajoituksia.

- Kymenlaakson koronakoordinaatioryhmä on suositellut jatkossa yleisötilaisuuksien rajoitusten lieventämistä entisestään. Päätökset asiassa tekee Etelä-Suomen aluehallintovirasto. Koronakoordinaatioryhmän tiedote asiasta on täällä:

- Yhdistysten kokouksissa suositellaan etäjärjestelyjä aina silloin, kun se on mahdollista.

Turvallisuuspäällikkö Johanna Tauriainen